Thursday, August 11, 2011

Cara kempiskan perut buncit

1. Penjagaan makanan adalah mustahak untuk memiliki bahagian perut yang cantik. Elakkan makanan berminyak dan mengandungi garam/gula yang tinggi. Begitu juga elakkan makanan mengandungi bahan perasa, bahan pengawet, MSG dan bahan pewarna yang terlalu tinggi kandungannya.

2. Minum banyak air dan kajian menunjukkan segelas air kosong boleh menghilangkan kelaparan di tengah malam dan berita baiknya, air tidak mengandungi  kalori. Jadi isu pengumpulan tenaga berlebihan yang akhirnya disimpan sebagai lemak tidak timbul. Pakar pemakanan juga menyarankan supaya kita minum dulu sebelum makan tetapi jangan minum air sejurus selepas makan.

3. Pastikan makanan/tenaga yang masuk tidak melebihi tenaga keluar. Jika makan banyak maka aktiviti yang dilakukan juga perlu banyak. Mengambil makanan tambahan untuk membantu meningkatkan metabolisme yang dapat membantu mempercepatkan pembakaran kalori.

4. Apakata kita kurangkan pengambilan nasi. Ambil sekali sehari sudah memadai. Tak pun untuk mendapat berkat dan menambah pahala, cubalah kita berpuasa isnin dan khamis dalam tempoh seminggu sekaligus merehatkan badan, perut dan minda.

5. Kuatkan perut anda semasa berjalan-jalan atau semasa berdiri. Tarik nafas untuk merapatkan pusat dengan tulang belakang.

6. Rajin-rajinlah melakukan aktiviti riadah. Kualiti lebih penting berbanding kuantiti. Anda tidak perlu melakukan sit up beratus-ratus kali setiap hari sebaliknya satu atau dua sessi seminggu dengan latihan berkualiti sudah memadai.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...